Ny undersøgelse: LinkedIN ikke særlig udbredt blandt danskerne
Kulturstyrelsen under Kulturministeriet har netop offentliggjort en større kvalitativ undersøgelse af danskernes forbrug af sociale medier. Det er påfaldende hvor lidt LinkedIN egentlig fylder i det samlede billede. Eller også har man bare glemt at spørge?
Undersøgelsen er baseret på tal fra Danmarks Statistik samt en spørgeskemaundersøgelse gennemført af Gallup. Den præsenterer en række interessante karakteristika i forhold til danskernes brug af de sociale medier.
Kilde: “Sociale medier: Brug, interesseområder og debatlyst“. Rapport fra Kulturstyrelsen (pdf)
Det kan imidlertid godt karakteriseres som lidt en metodisk bet, at man ikke har spurgt ind til vanerne på LinkedIN. Sociale Medier ifølge Kulturstyrelsen er Facebook, Google+, Instagram, Snapchat, Twitter, Pinterest og Andre tjenester. Skal man være rigtig fræk (og det skal man), kunne man med næsten lige så stor ret blot have defineret Facebook og Andre tjenester, eftersom Facebook er mere end dobbelt så udbredt som noget andet socialt medie.
Dertil kommer, at kategorien Andre tjenester, hvorunder brugen af LinkedIN jo må gemme sig, er væsentligt større end eksempelvis Pinterest, som er det mindste medie i undersøgelsen. Omvendt er det ikke undersøgelsens primære ærinde, at belyse forskelle mellem sociale medier.
Men det man imidlertid kan påpege, er at LinkedIN jo helt åbenlyst ikke fylder meget i det samlede billede.
Det kan være værd at huske på som ledig: Du får klart den bedste effekt af din indsats på de sociale medier, ved at være aktiv på flere af dem. Det er med andre ord ikke nogen god ide at stoppe ved LinkedIN.

Kristian Høgh Stephansen
28. april 2016