Top4: Sådan bliver du fundet af arbejdsgiverne
Du bliver googlet, når du søger jobs. Hver gang du sender en ansøgning og et CV afsted til en potentiel arbejdsgiver, skal du som udgangspunkt regne med, at der vil blive søgt på dit navn. Husker du at gøre det samme med jævne mellemrum? Der er måske et par uheldige overraskelser i vente...
Der er to åbenlyse strategier: du kan enten forsøge at gemme dig, eller sørge for at det, der kommer frem om dig i søgemaskinerne er indhold, der taler til din fordel. Og helt ærligt - det er næsten umuligt at gemme sig.
Du kan derfor lige så godt udnytte de muligheder, der opstår, ved at kunne blive fundet på nettet. Her får du en hurtig top 4 med forslag til, hvordan du kan blive mere synlig på nettet - på den gode måde.
1: Søg på den rigtige måde
Pas på med personaliserede søgeresultater:
Det er vigtigt, at du starter et privat browservindue, når du skal undersøge, hvad der kan søges frem om dig selv. Dermed vil de søgeresultater du får nemlig være mere gennemsnitlige og i højere grad ligne dem, en eventuel arbejdsgiver vil finde. Du kan ikke være 100% sikker - for eksempel tilpasser Google også søgeresultaterne efter, hvor i landet, du er - men det hjælper.
Søg i både Google, Bing og DuckDuckGo.
Søg efter dit navn i flere varianter:
- fornavn efternavn: Kim Larsen
- "fornavn efternavn": "Kim Larsen" (Frasesøgning. Citationstegnene gør, at der kun søges på de to ord, når de står ved siden af hinanden)
- "fornavn mellemnavn(e) efternavn": "Kim Melius Flyvholm Larsen" (det er ikke altid ens mellemnavn bliver brugt)
- fornavn efternavn by: Kim Larsen Odense
Eksperimenter, og sørg for at bladre to-tre sider frem. Det er de færreste, som vil forsøge at bladre videre end det.
Til gengæld er der oftere end du aner ubehagelige overraskelser i Googles billedsøgning på images.google.com - den skal du huske at tjekke.
TIP:
Det kan være rigtig svært at få fjernet noget, man ikke vil have bliver fundet - så det bedste du kan gøre, er simpelthen at begrave det. Sørg for at være aktiv på så mange medier, at det bliver det gode, som kommer op i toppen af søgningen.
2: Tag dit navn
Undskyld vi siger det igen, men...
Få fingrene i dit navn på alle de tjenester, du kan komme i tanke om. Udover facebook og LinkedIn er det en god ide at tilmelde dig Google+, about.me, Twitter - gerne flere.
Sørg for at få custom URL på Facebook, Google+, LinkedIN, så dit navn bliver en del af webadressen.
Køb eventuelt dit navn som domæne - ditnavn.dk. Eller opret en blog på Tumblr, wordpress.com eller lignende tjenester.
På næsten alle tjenester er brugernavnet unikt. Det betyder, at der kun kan være en, der hedder bentehansen. Kommer der en Bente Hansen til bagefter, må hun kalde sig bentehansen2, bentehansendk eller noget helt tredje.
Derfor kan det være en rigtig god strategi, at sørge for at have sit navn reserveret på alle de tjenester, man kunne forestille sig at komme til at bruge.
TIP:
Det er dårlig stil at oprette brugernavne på tjenester, som du med sikkerhed ved, du ikke kommer til at bruge. Har du ingen planer om at arbejde med lyd, ville det være underligt at reservere sit brugernavn på Soundcloud. Men hvis det er noget du kunne tænke dig at arbejde med i fremtiden - så gør det nu.
3: Du er hvad du deler - så tænk dig om
Sat lidt på spidsen:
På sociale medier er du i en eller anden forstand, hvad du deler - men det har også stor betydning, hvem du deler det med. Du er med andre ord nødt til at være lidt strategisk i din tilgang.
- Sørg for at have de rette forbindelser, og arbejd målrettet på at skabe dem.
- Del interessant indhold på Twitter eller Google+ og få folk til at følge dig.
- Opsøg gamle kollegaer, forretningsforbindelser og andre på LinkedIN, og brug statusopdateringerne til at vise dem, hvad du interesserer dig for, og det du har at byde på fagligt, såvel som personligt.
- Pas virkelig på med at spamme. Ingen gider følge en, som kun forsøger at sælge sig selv, og aldrig indgår i en ordentlig samtale.
Så hvis det eneste du skriver er: "Jeg er cand mag. i dansk og søger et job indenfor markedsføring" - så er det nok begrænset, hvor mange du får til at følge dig. Deler du derimod godt indhold, kommer du med svar og stiller spørgsmål, bliver du en del af samtalen.
Og så er du også nødt til at tænke over, hvad du skriver i dine offentlige opdateringer - og indstille dine privatlivsindstillinger (især på Facebook) så du ikke nødvendigvis deler alt, hvad du poster. Du skal i den forbindelse huske, at nogle sociale medier altid er offentlige. Det gælder især Twitter og Instagram (med mindre man har gjort sin konto privat).
TIP:
Der er en fare ved at indstille privatlivsindstillingerne for stramt på Facebook. Når nogen kommer udefra, uden at være venner med dig, må de meget gerne kunne se lidt om dig. Hvis alt er lukket til, fungerer Facebook dårligt til personlig branding. Du skal ikke dele alt offentligt, men facebook er faktisk eminent til at fremhæve de enkeltdele du ønsker, at verden skal vide om dig
4: Overvej at få din egen hjemmeside
Det er bare et forslag:
Du har allerede fået rådet om at købe dit eget navn som domæne - og det skal du så også pege på noget. Det er en rigtig god ide at have sin egen hjemmeside, hvor man selv kontrollerer tingene. Her skal du ikke overholde formatkrav fra Facebook eller Twitter, og du kan lægge alt det indhold op, du lyster.
Det nemmeste er at købe domænet på en billig webhost, og så få tilknyttet en Wordpress-blog til det. Det koster ikke ret meget hvert år, og så har du mulighed for virkelig at udbrede din digitale tilstedeværelse. Du behøver ikke at gøre en karriere ud af at være blogger for at have din egen hjemmeside, men jo oftere du opdaterer med relevant indhold, jo større opmærksomhed vil du få.
Så hvis du går rundt med en skribent i maven, er her en god anledning.
TIP:
Husk at tilmelde din nye hjemmeside til Google Search Console (det der hed Webmaster Tools før i tiden), så du sikrer, at den indekseres korrekt - og kobl den også op med din Google+ profil. Med lidt held giver det dig mere trafik via googlesøgninger.

Kristian Høgh Stephansen
17. oktober 2016
Tilmeld dig nyhedsbreve fra Nyledige.dk
Få opdateringer om nye kurser, nyheder fra bloggen og meget mere. Vi sender 1-2 nyhedsbreve ud om måneden, og du kan let framelde dig med et enkelt klik.